Rippikoulun brändi = laatu + yhteinen ilme

kinnas

Nuoria kuunnellaan rippikoulun kehitystyössä. Kuva: Jarmo Kokkonen

Viime vuoden tilastot kertovat, että rippikoulu tavoittaa 15-vuotiaiden ikäluokasta 82,6 %. Se on yhä paljon kuin edellisenä vuonna. Kirkkoon kuuluvien osuus ikäluokasta oli pienempi kuin koskaan, mutta rippikoulun yhteydessä kirkkoon liittyvien määrä kasvoi.

Rippikoulun vakaa asema ei ole sattumaa. Siihen on panostettu ja siitä on pidetty huolta. Rippikoulun maine on hyvä ja siihen liitetyt mielikuvat ovat positiivisia. Rippikoulun brändi on kunnossa. Kirkon tulevaisuuden kannalta kaksi asiaa on ratkaisevan tärkeitä: lasten kastaminen ja rippikoulun käyminen.

Miten brändiin voi vaikuttaa?

Yhteisvastuu-keräyksellä, Kirkon Ulkomaanavulla ja Helsinki Missiolla on nähdäkseni positiivinen brändi. Tämäkään ei ole sattumaa: nämä toimijat ovat tietoisesti halunneet vahvistaa omaa mainettaan.

Olemme kasvatuksen puolella tehneet noin vuoden ajan yhteistyötä Kirkon tiedotuskeskuksen ja mainostoimiston kanssa. Olemme osallistaneet nuoria ja kuulleet työntekijöitä ja asiantuntijoita. Maaliskuun puolivälissä vietimme viikonlopun Tampereella nuorten kanssa kysyen, millainen on tulevaisuuden rippikoulu.

Nyt tiedämme, että matalat hierarkiat ja hierarkiattomuus, aitous, rehellisyys ja avoimuus ovat päivän sanoja. Nuoret odottavat kirkolta tukea, empatiaa ja avomielisyyttä. Rippikoulu ei saa olla tuputusta eikä jeesuspänttäystä. Työntekijöiden tulisi keskustella enemmän ja luennoida vähemmän. Uskon tulee näkyä arjessa. Usko on nuorille läheinen asia, Raamattu on vaikea ja kaukainen kirja. Nykyinen rippikoulu ei anna riittävää vastausta siihen, miksi Raamattu pitäisi ottaa vakavasti. Laadussa on siis parannettavaa.

Tiedämme myös, että nuoret jakavat omia ja muiden tekstejä, kuvia, videoita, musiikkia, pelejä, paikkatietoja jne. luontevasti, huolettomasti ja hetkikohtaisesti. Kännykät ja tietokoneet eivät voi olla rippikoulussa vain potentiaalisia ongelmien lähteitä. Ne ovat osa hyvää rippikoulua.

Haluamme, että rippikoululla on merkitystä juuri tässä maailmassa, jossa elämme.

Ripari.fi etsii nuoria tekijöitä

Hyvä brändi on tunnistettava. Rippikoulussa on yleensä hyvä ilmapiiri ja hauskaa toimintaa, mutta 14-vuotiaalla ei tätä kokemusta vielä ole. Puskaradiokaan ei tavoita kaikkia. Hyvästä maineesta huolimatta kahdeksasluokkalainen miettii syksyllä, kannattako rippikouluun tulla lainkaan.

Siksi kokoamme yhteen rippikoulusta kertovat videot, blogit, tarinat ja kuvat. Syyskuussa julkaisemme ripari.fi –sivuston, jonne nuoret tuottavat omaa materiaalia. Sivusto saa ilmeen ja logon, joka toistuu seurakuntien esitteissä ja verkkosivuilla. Laatutekijät ja visuaalisuus yhdessä rakentavat brändiä haluttuun suuntaan.

Nyt toivomme, että seurakuntien työntekijät rohkaisevat nuoria luomaan omia tarinoita: videoita, blogeja, kuvia tai vaikka sketsejä.

Lisätietoja: Jarmo Kokkonen, Juho Niemelä

Lue Sakastista:
Mikä on brändi – mitkä kirkossa ovat brändejä?
Rippikoulu
Rippikoulutilastot seurakunnittain

jarmokokkonenJarmo Kokkonen
asiantuntija, rippikoulu ja seurakuntakasvatus